søndag den 18. august 2013

Cambodia - Phnom Penh og Killing Fields (december 2010)

I dag gik turen til Cambodias hovedstad, Phnom Penh. Vi kørte fra Siem Reap lidt oppe af dagen, og vi ankom derfor først til Phnom Penh ved aftenstid. Under vores rejse imellem de to byer, fik vi endnu en glimrende mulighed for at vise hvor "Rambo" vi var blevet. Denne udfordring bestod af en meget udbredt spise i Cambodia - stegt tarantel. Ja, tarantel, som i edderkop.

Den, endnu, levende udgave af den Cambodianske spise - stegt tarantel.
For at være ærlig, så overvejede vi det. Kraftigt. Vi blev dog enige om, at vi endnu ikke var hardcore nok til, at lægge os ud med tarantellerne, så vi sprang over. Nogenlunde tilfredse med vores beslutning, drog vi videre mod Phnom Penh.

Da vi var kommet frem, fik vi hurtigt fundet et hostel at overnatte på. Det var her vi første gang mødte Julie, der også var fra Danmark, som vi kom til at tilbringe lidt tid sammen med, de næste par dage.
Under aftensmaden fortalte Julie os lidt om byen - blandt andet, at Russian Market og fodmassagesalonerne var et besøg værd.

Vi havde aftalt med vores tuk-tuk chauffør fra aftenen inden, at han skulle hente os ved vores hostel om morgenen, hvor han så skulle køre os ud til Killing Fields. Killing Fields er nogle områder i Cambodia, der under Khmer Rouge og Pol Pots styre, blev anvendt til at torturere og henrette folk, som støttede den tidligere regering i Cambodia. Pol Pot er sidenhen blevet refereret til, som Cambodias Hitler.

Tårnet ved Cheong Ek Killing Field, som er fyldt med kranier fra ofrene.
Atmosfæren var tyk af sorg, og det var tydeligt, hvor forfærdelige nogle ting, der var hændt. Selv har jeg ikke været i en koncentrationslejr før, så det kom noget bag på mig, hvor meget det egentlig ramte mig.
Jeg vil dog på det kraftigste anbefale, hvis man opholder sig i eller omkring Phnom Penh, at man tager forbi Cheong Ek, som var den lejr vi besøgte, da det betyder enormt meget for det cambodianske folk, at mennesker udenfor Cambodia også får viden om, hvad der skete den gang.
Ret påvirkede af stemningen omkring Cheong Ek, tog vi afsted mod byen igen.

Et lille smil på læberne blev det dog til, da vi fandt os selv efterladt af vores tuk-tuk chauffør, midt ude i ingenting, grundet en defekt kæde på vores tuk-tuk. Chaufføren havde fået et lift af en forbikørende, og uden nogen som helst forklaring på noget som helst, var vi blevet efterladt helt til os selv. Vi kunne ikke rigtig finde ud af, om chaufføren var taget ind mod byen for at købe reservedele, eller om han virkelig havde efterladt os - og vi syntes faktisk, at det var en ret komisk situation vi var havnet i.
Efter 20 minutter i vejkanten, kom vores chauffør tøffende tilbage på den samme knallert, som han havde forladt os på. Efter yderligere 5-10 min. fik han skiftet kæden, og vi var igen kørende.
Inden turen gik tilbage til vores hostel, var vi omkring S-21, som er en tidligere skole, der under Pol Pots styre, fungerede som koncentrationslejr.
Dagen havde været præget af alvorlige, omend meget lærerige, indtryk - og det var rart at komme tilbage til vores hostel om aftenen og få slappet af.

Vi sluttede vores ophold i Phnom Penh af med at besøge Russian Market, samt en god omgang fodmassage - nu var det blevet tid til sol, sand og vand i Sihanoukville, Cambodia.