tirsdag den 3. september 2013

Vietnam - Ho Chi Minh City og Mekong Deltaet (december 2010)

Førstehåndsindtrykket af Ho Chi Minh City var, at byen er enormt hektisk og om muligt, endnu mere uoverskuelig end Bangkok, når det kommer til trafikken. Vi troede vi havde oplevet Sydøst Asiens peak mht. trafik allerede - men der tog vi fejl. Biler, motorcykler og knallerter kører ud og ind imellem hinanden, i hvad der for os virkede til, at være de mest uoverskuelige trafikregler i verden - hvis der overhovedet var tale om regler.

Første overnatning blev, grundet ankomst sent om aftenen, på et hotel, som var i den lidt dyre ende i forhold til de hostels vi havde overnattet på indtil nu - men vi var godt trætte da vi endelig var nået frem, og kunne ikke overskue at skulle på den vilde jagt efter et billigt sted at overnatte.
Som det første næste dag, gik vi på jagt efter et hostel - og det tog os ikke langt tid at finde et. Vi fik tjekket ind og smidt vores rygsække - og så var det tid til at udforske!

På opdagelse i Ho Chi Minh City, med byens hektiske trafik i baggrunden.
Vi startede ud med at besøge et lokalt marked, hvor vi fik købt os lidt ekstra t-shirts, strømper og hvad der nu ellers var praktisk at have lidt ekstra af. Herefter var vi rundt ved forskellige udbydere af dagture, hvor vi tog imod tilbuddet om en 2-dags tur, med et home-stay hos en vietnamesisk familie i Mekong Deltaet. Nu manglede vi bare at få styr på busbilletten til vores fortsatte rejse op igennem Vietnam. Efter at have spurgt lidt omkring og erfaret, at prisniveauerne for en gangs skyld lå nogenlunde omkring hinanden, valgte vi at købe en busbillet med stop i følgende byer: Dalat, Nha Trang, Hoi An, Hué og Hanoi - total små 1900 km til den beskedne sum af 28 USD eller ca. 170 danske kroner, hvilket jo må siges at være ganske overkommeligt.

Mig og min ædle ganger :-)
Næste dag var den første på vores 2-dags tur, og vi havde set meget frem til det. Dagen startede ud med en kort tur i minibus ned til Mekong Floden, hvorfra turen gik videre med båd ud til en af øerne i Mekong Deltaet. Vi var en del af en gruppe på 6 personer, og kemien i gruppen var super god - så vi havde de bedste forudsætninger for at få en god dag. Inde på øen fik vi mulighed for at lave vietnamesisk kokosslik, samt få en smagsprøve på brændevin lavet på kokos. Slikket smagte ganske godt, hvorimod brændevinen var en mere tvivlsom nydelse - men det var lidt hvad vi havde forventet.
Resten af dagen gik med at cykle rundt på øen - det var en super god måde at opleve omgivelserne på, og vi fik blandt hilst på en velvoksen pytonslange samt en vandbøffel.

Aftenens menu bestående af friskfanget fisk med tilbehør.
Aftenen var kommet, og vi skulle nu møde vores værtsfamilie for aftenen og den kommende nat.
Vi blev modtaget med smil og åbne arme, og vi følte os hurtigt som en del af deres lille familie. Kort efter ankomst hos familien blev der serveret aftensmad, som bød på friskfanget fisk samt alt der hører til - og det smagte fantastisk!

Solopgang over rismarker i Mekong Deltaet, Vietnam.
Vores værtsfamilie havde foreslået os at stå tidligt op næste morgen for at se solopgangen over rismarkerne - og det skuffede bestemt ikke!

Turen gik nu tilbage mod Ho Chi Minh, der blandt andet bød på en tur til Cu Chi Tunnellerne, som jeg havde set meget frem til at opleve.